Vad kan ni hjälpa till med?
Vår grundtanke är att vi ska kunna erbjuda våra seniorer stöd och sällskap i vardagen, av en och samma person. Det kan handla om allt ifrån hjälp i hemmet som att sortera, plocka undan och enklare städning till att umgås, gå promenader, samtala och besöka teater eller gå på café. Våra seniorvännen kan även följa med till sjukvårdsbesök, frisör eller vid handling. Tanken är att det alltid är en som samma seniorvän som är ett extra stöd och sällskap utifrån dina egna behov och önskemål.
Hur vet jag att seniorvännen är en trygg person?
Vi matchar en seniorvän utifrån era önskemål. När vi har hittat en seniorvän får ni information om personen och bokar sedan in en första träff. Vi ser gärna om möjligt att en nära anhörig är med vid första besöket för att öka tryggheten för senioren. VI följer sedan upp träffen för att se om allt känns bra, både för senioren och seniorvännen.
Alla våra anställda måste uppvisa ett utdrag ur belastningsregistret och ha minst 2 sprutor av covid-19 vaccinet.
Hur arbetar ni med Covid-19?
Vi följer riktlinjer från myndigheter och kommun kring arbetet med smittskydd. Alla våra anställda måste ha tagit minst 2 sprutor av covid-19 vaccinet.
Vad händer om jag behöver flytta ett besök?
Det går bra. Tillsammans med din seniorvän hittar ni ny dag och tid för besöket. Om det inte går att hitta en ny tid gäller en avbokningstid på 24 timmar. I annat fall kommer träffen att debiteras.
Om seniorvännen av någon anledning behöver avboka besöket så debiteras du självklart inte för den tiden.
Kan jag lägga till fler besök än bestämt?
Ja självklart. Vi anpassar tjänster efter era behov och önskemål.
Vad händer om jag inte orkar eller vill göra det vi kommit överens om?
Inga problem, en viktig del av att vara seniorvän är att vara flexibel och känna in önskemål och behov för dagen. En dag på stranden kanske byts mot en en fika och lite kortspel i hemmet. Möjligheten finns också att flytta på träffen till en annan tidpunkt eller dag.
Vad händer om jag inte är nöjd med min seniorvän?
Att ni är nöjda det viktigaste för oss. Skulle du uppleva problem med din seniorvän, så gör vi en ny matchning för att du ska bli nöjd och känna dig trygg.
Vilken erfarenhet har ni av demens?
Flera på Plusfamiljen har kunskap om demens, Parkinson, äldrevård samt olika funktionsvariationer. Plusfamiljen har sedan 2010 arbetat med personlig assistans och är en uppskattad anordnare som ser till varje individs behov.
När en person med demens, eller anhörig, anlitar oss prioriterar vi alltid att hitta en seniorvän med erfarenhet utifrån behovet som finns. Vi stöttar och handleder även våra seniorvänner vid behov.
Vilken erfarenhet har ni av kognitiva och fysiska utmaningar?
Flera på Plusfamiljen har kunskap om demens, Parkinson, äldrevård samt olika funktionsvariationer. Plusfamiljen har sedan 2010 arbetat med personlig assistans och är en uppskattad anordnare som ser till varje individs behov.
När en person med demens, eller anhörig, anlitar oss prioriterar vi alltid att hitta en seniorvän med erfarenhet utifrån behovet som finns. Vi stöttar och handleder även våra seniorvänner vid behov.
Vart finns ni?
Vi betjänar hela Sverige så var du än bor ordnar vi med ett sällskap som passar just dig.
Hur fungerar RUT-avdraget?
Du kan få rutavdrag för 50 % av priset på tjänsten du betalar för. Du som köper vår tjänst behöver inte ansöka om RUT-avdraget, det gör vi!
RUT-avdraget är årligen högst 75 000 kr per person. För att ta del av RUT-avdraget, behöver du vara bosatt i Sverige, fyllt 18 år och betala skatt här eller bo utomlands men välja att beskattas i Sverige enligt inkomstskattelagen. Det är möjligt att använda sitt eget rutavdrag för att betala för tjänster hos en förälder. Du eller din förälder skall använda bostaden där tjänsten utförs som permanentbostad, fritidsbostad eller liknande. Kostnader för material, utrustning, resor eller administration i samband med arbetet ger i de flesta fall inte rätt till avdrag.
Hur gör jag om jag vill avsluta tjänsten och vad är uppsägningstiden?
Inga problem. Vi har en uppsägningstid på en (1) månad, för att kunna garantera bra anställningsvillkor till våra seniorvänner. Vill du avsluta tjänsten så skickar du ett mail till din kontaktperson.
Vad händer om något går sönder i mitt hem under besöket?
Vi har en företagsförsäkring som täcker eventuella skador i hemmet. Våra seniorvänner är också försäkrade under arbetet.
Om vi är två i hushållet betalar vi för två?
Nej, ni betalar för en seniorvän som kommer ut och de timmar seniorvännen är med er.